8. mars: Pandemi, kvinneyrker og retten til heltid!

Et digitalt møte på den internasjonale kvinnedagen!

8. mar, kl. 20:00 — 00:00, Teams
8.mars - deltakere

Titusener av arbeidstakere jobber deltid, men ønsker seg større stilling. Flertallet av dem er kvinner. Hva mye betyr det å jobbe heltid? Du får høyere lønn, bedre pensjon, forutsigbar hverdag, slipper å jakte vakter, tilgang til boliglån. For hvordan kan nyutdannede og enslige mødre med en deltidsstilling klare å bygge seg opp en egenkapital på 15 prosent for å kjøpe seg et egnet hjem for seg og sine barn?Vi vet at typiske kvinnedominerte yrker har i hele koronapandemien stått helt i front. Det gjelder særlig ansatte innen helse- og omsorg, i varehandelen og renholdere. Kan pandemien bidra til at disse yrkene blir høyere verdsatt? Og hvilken politikk er det behov for å gi bedre lønns- og arbeidsvilkår for disse yrkene?

Program:

-Åpning ved Kathrine Haatvedt, kvinnepolitisk ansvarlig i Vestfold og Telemark Arbeiderparti og Carol Nyland Rasmussen, Fagforbundet Vestfold og Telemark.

-Pandemi, kvinneyrker og retten til heltid v/Mette Nord, leder av Fagforbundet

-Heltidskultur i Sauherad v/ hovedtillitsvalgt i Fagforbundet, Anne Kisfoss Anderson, Midt-Telemark kommune

- Boligpolitikken må bli rettferdig for alle v/Carol Nyland Rasmussen, Fagforbundet Vestfold og Telemark

-Holmestrand-ordfører Elin Gran Weggesrud og Nome-ordfører Bjørg Tveito Lundefaret om jobbinga med heltidskultur i kommunene.

-Hva sier partiprogrammet til Arbeiderpartiet? v/stortingsrepresentant Maria Aasen-Svensrud

-Debatt og åpne for spørsmål, må vi også ha tid til.

Meld deg på her: https://forms.gle/98ktNm1cwxGBggxb8

Vel møtt!