Lene, Stig og Hedda foreslås til å lede Telemark Arbeiderparti

Jeg er veldig glad for at vi har fått mange gode og spennende kandidater å velge mellom, sier Gry Fuglestveit, som leder valgkomiteen i Telemark Arbeiderparti.

Lene Vågslid, Stig Kolbjørnsen og Hedda Foss Five vil utgjøre en trio og utgjøre Arbeidsutvalg som vil utfylle hverandre godt og gjøre en god jobb når vi nå skal stifte det nye fylkespartiet, mener valgkomiteen. Disse tre er sammen med nåværende ordfører i Tinn, Kathrine Haatvedt og Olaug Skau foreslått til spesifikke roller i styret.

Lene Vågslid er foreslått som fylkesleder, Stig Kolbjørnsen som nestleder, Hedda Foss Five som medlemsansvarlig, Kathrine Haatvedt som kvinnepolitisk ansvarlig og Olaug Skau som faglig politisk ansvarlig.

Valgkomiteen foreslår ellers Janett Rogn Falkevik, Roger Hegland, Erik Skjervagen, Torgeir Bakken, Per Esborg og Linda Therese Thorstensen som styremedlemmer.

Lene Vågslid fra Tokke er en av våre mest rutinerte politikere i fylket. Hun har vært på Stortinget de siste 13 årene og er i dag leder av Kommunal- og forvaltningskomiteen i Stortinget. Hun har tidligere også ledet Justiskomiteen. Hun ble nylig valgt inn i Arbeiderpartiets programkomite. Med Lene får vi en rutinert nasjonalpolitiker som vil være viktig når vi skal løfte Telemarksaker, sier valgkomiteens leder.

Stig Kolbjørnsen har kommet inn som frisk pust inn i partiorganisasjonen. Han har en periode bak seg i kommunestyret, før han i år ble valgt som ny leder i Porsgrunn Arbeiderparti. Han ble i forrige måned valgt til ny utvalgsleder av utdanning og kompetanse i Telemark Fylkeskommune.

Hedda Foss Five har vært aktivt i politikken siden hun var 15 år. Hun har vært gruppeleder i Skien før hun ble ordfører i 2011, et verv hun hadde fram til høstens valg. Nå er hun leder av kontrollkomiteen i Skien. Hedda har også en periode i fylkestinget. Vi føler oss veldig trygg på at hun med sitt engasjement vil bidra til at partiorganisasjon har fokus på å verve, aktivisere og beholde medlemmer, sier Gry.

Kathrine Haatvedt er i dag nestleder i Vestfold og Telemark Arbeiderparti. Hun foreslås som leder av kvinnenettverket, en rolle hun tidligere har hatt og utført på en glimrende måte sier Gry som ønsker sin ordførerkollega lykke til med vervet.

Hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Vestfold og Telemark, Olaug Skau, foreslås fra valgkomiteen til å bekle vervet som fagligpolitisk ansvarlig. Olaug sitter i fylkesstyret i Vestfold og Telemark Arbeiderparti og når man skulle opprette vervet som fagligpolitisk i Telemark Arbeiderparti så var det ikke vanskelig å tenke henne i den rollen, mener valgkomiteen.

Janett Rogn Falkevik jobber som prosjektleder i Bamble kommune, sitter som sekretær i Bamble Arbeiderparti og valgt inn i kommunestyret. Janett er brennende engasjert i forebygging av barnefattigdom, utenforskap, næringsutvikling og verdiskapning.

Roger Hegland fra Skien er lærer på Skien Videregående skole og medlem i oppvekstutvalget. Han brenner for tryggere oppvekstmiljøer for våre unge.

Erik Skjervagen er vår dyktige ordfører fra Fyresdal. Han gikk i høst på sin 4. strake periode som ordfører og er med det den mest rutinerte ordføreren i Telemark. Han har mange perioder bak seg i fylkesstyret i både tidligere Telemark Arbeiderparti og dagens fylkesstyre i Vestfold og Telemark Arbeiderparti. Valgkomiteen påpeker at Eriks rutine vil være viktig for det nye fylkesstyret.

Torgeir Bakken kjenner Notodden veldig godt som mangeårig politiker i kommunestyret og som tidligere varaordfører. Nå engasjerer han seg i fylkespolitikken og ble i høst valgt inn i fylkestinget.

Per Esborg gjorde et godt valg i Drangedal hvor partiet gikk betraktelig fram. Hans engasjement for sosialdemokratiet får han nå også vist fram i fylkespartiet.

Linda Therese Thorstensen ble ny ordfører i Nome. Som kommunepartileder og ordfører i Nome skal hun nå bekle vervet som styremedlem i fylkespartiet.

Valgkomiteens enstemmige forslag til nytt fylkesstyret skal vedtas på stiftelsesårsmøte i Telemark Arbeiderparti 18.-19. november 2023