Bil kjører forbi et busstopp i distriktsnorge. Foto: Øivind Haug

Statlege tenester nærmere heimen!

Du skal ikke dra langt for å få den samme tjenesten som alle andre.

Arbeiderpartiet er opptatt av gode velferdstjenester over hele landet, uansett om du bor i Skien eller i Seljord. Kvaliteten på tilbudene må ikke variere ut i fra hvor du bor hen. Der folk velger å bosette seg på grunn av arbeid, må også kommunen ha midler og mulighet til å gi gode velferdstjenester til sine innbyggere. Vi skal kunne fordele pengene rettferdig mellom kommunene, men samtidig passe på at kommunene har nok penger, slik at tilbudene forblir av samme kvalitet over hele landet.

Derfor må midlene fra kommunene omfordeles, slik at de med høye inntekter bidrar til de med lave inntekter. Slik kan vi skape et system som igjen vil komme til gode for menneskene som disse tjenestene er satt opp for.

Dagens regjering har bidratt til ulike kutt i velferdsordningen til den norske befolkningen og de har også signalisert at de vil bli ytterligere kutt på andre poster. Derfor er det viktig at vi får en endring fra høsten av, da vi er opptatt av kommunene og ønsker fortsatt til å kjempe for rettferdig fordeling mellom folk og mellom kommuner.

Vi vil blant annet:

Ha likeverdige velferdstjenester over hele landet og at inntektssystemet for kommuner og fylkeskommuner sikrer nettopp dette.

- Satse mer på desentralisert utdanning innenfor fagområder de ulike delene av landet vårt har behov for, og styrke mulighetene for å bo i Distrikts-Norge når du er ferdig utdannet.

- Etablere flere lokale nærtjenestesentre, der man får ordnet med pass, førerkort og sivile oppgaver som testament, og se på mulighetene for lokal rettshjelpsveiledning.

- Sikre innovasjon og et bedre tjenestetilbud gjennom virkemidler som tar hensyn ulike regionale utfordringer og behov, og samtidig legge til rette for at alle regioner får reell mulighet til å benytte seg av nasjonale ordninger.

- Etablere et program for utprøving av nye tiltak i distriktspolitikken, med sikte på arbeid, velferd og utvikling.

Les mer om distriksløftet til Arbeiderpartiet her.

Statlege tenester nærmere heimen!