l

Arbeidsliv

En lønn å leve av - hele, faste stillinger!

Arbeiderpartiet hviler ikke før det trygge og seriøse arbeidslivet er gjenopprettet. Hvis vi vinner valget skal vi begrense tilgangen til bemanningsbyråer og midlertidig ansettelser. Vi skal sette strengere krav til hele faste stillinger, hvor arbeidsgiver må begrunne at de ikke har mulighet til å gi fast stilling. Samtidig vil vi øke fagforeningsfradraget og øke midlene til arbeidstilsynet, for å forhindre useriøsitet. Vi vil også sette strengere krav til selskaper som får anbud eller oppdrag fra det offentlige, blant annet om seriøse arbeids – og lønnsforhold.

Arbeid er en stor del av livene våre. Arbeid til alle er viktig for samfunnet vår som helhet, det er slik vi finansierer en velferdsstat. Likevel er arbeid også svært viktig for den enkelte. Det gir en følelse av felleskap, et virke vi kan være stolt av og ikke minst en økonomisk frihet og trygghet. Dette er under press i dag. Høyre-regjeringa har gjennomført en massiv liberalisering av arbeidslivet. Tryggheten i arbeidslivet har blitt svekket av økt bruk av bemanningsbyråer, endring i lovverk for bruk av midlertidige ansettelser og deltid. Samtidig har seriøsiteten i arbeidslivet blitt svekket gjennom mindre makt til fagforeningene, kuttede midler til arbeidstilsynet og færre krav til aktører.

Vi vil:

-Fjerne adgangen til midlertidige ansettelser i arbeidsmiljølovens §14-9 F.

-Styrke fortrinnsretten til økt stilling og styrke retten til heltid i lovverket ved at arbeidsgiver må dokumentere at det er behov for deltidsstilling.

-Stille økte krav til bedrifter i tråd med samfunnskontrakten mellom staten, kommunene og næringslivet når det gjelder bærekraft, lønns- og arbeidsvilkår, innovasjon, lokale ringvirkninger og et inkluderende arbeidsliv.

-Doble fagforeningsfradraget.

-Sikre et godt drosjetilbud i hele landet og derfor stoppe liberaliseringen av drosjenæringen.

Vi trenger en endring. Etter 8 år med høyreregjeringa har vanlige folk mistet rettigheter og trygghet. Direktører og aksjemeglere er ikke ryggraden i det norske samfunnet, det er alle lærerne, sykepleierne, fagarbeiderne og servicemedarbeidere våre som er det. De fortjener bedre enn Erna Solbergs tomme ord og manglende handling.

Vi vil gi folk tryggheten tilbake. Man skal slippe å gå rundt med mobilen i hånda i håp om å karre til seg flere vakter for å fylle ut en deltidsstilling. Man skal slippe å ikke vite om en får nok vakter til å betale regningene neste måned. Ingen skal miste rettigheter og lønn fordi jobben deres har ansatt dem igjennom et bemanningsbyrå. Med Jonas Gahr Støre ved roret blir det en opprydning i arbeidslivet!