i

Miljø

Kutte utslipp og skape jobber, ikke enten eller!

Arbeiderpartiet vil skape jobber gjennom å kutte utslipp og bygge videre på tilliten i det norske samfunnet. En ekte grønn utvikling handler om å utvikle det som eksisterer i dag, og skape trygge jobber for fremtiden samtidig som vi kutter utslipp.

Arbeiderpartiet vil gjennomføre det grønne skiftet på en rettferdig måte som ikke etterlater enkeltmenneskene med kostnadene. Arbeiderpartiet går til valg på en historisk satsning på grønn industri. Vi vil blant annet ha en storsatsning på havvind, hydrogen og karbonfangst og lagring, slik at vi skaper arbeidsplasser gjennom å omstille oss.

Norge skal kutte klimagassutslippene med 55 prosent innen 2030.  Arbeiderpartiet har samtidig programfestet et mål om at den landbaserte eksporten skal øke med 50 prosent. I disse utfordringene ligger det også mange muligheter for næringslivet i Vestfold. Vi mener at en aktiv stat som spiller på lag med næringslivet, vil bidra til å kutte utslipp samtidig som vi skaper nye jobber. Toget går nå, og vi som vestfoldinger akter ikke å stå igjen på perrongen.

Det skjer mye spennende i Vestfold, og mange bedrifter satser nå tungt på det grønne skiftet. Vi har et teknologi- og maritimt miljø i verdensklasse. Vi har viktige industriklynger, sterke tradisjoner innen bio- og sirkulærøkonomi og gode kompetansemiljøer i alle våre byer.

Gjennom en aktiv næringspolitikk vil Arbeiderpartiet gjennom statlige og regionale støtteordninger, sørge for at nye næringer vokser på skuldrene til eksisterende næringsliv. Vi må sørge for å utdanne kompetente arbeidsfolk, og tilby utdanningsløp som næringen etterspør. Gjennom læreplassgaranti og fagarbeiderløftet, trygger vi de unge inn i arbeidslivet - for arbeid til alle er alltid jobb nummer én for Arbeiderpartiet.

Det grønne skiftet endrer rammebetingelsene for norsk næringsliv og skaper nye muligheter for økt eksportområder. Der Vestfold kan ta en lederrolle. Arbeiderpartiet vil bidra til rettferdig grønn omstilling som skaper flere muligheter for næringslivet. Vi vil bruke det offentliges muskler aktivt for å bygge opp nye verdikjeder og sørge for økt verdiskaping rundt etablerte næringer. Et bærekraftig næringsliv vil trygge arbeidsplasser og kreve at myndigheter, fagbevegelse og næringsliv utvikler et enda sterkere samarbeid.

For å lykkes med det grønne skiftet, er det behov for tilstrekkelig og relevant kompetanse til arbeidslivet. Mange jobber vil endres, og noen vil forsvinne helt. Framtidas arbeidsliv, med både digital og grønn omstilling, øker behovene for et mer tilpasset og mangfoldig etter- og videreutdanningstilbud, som kan kombineres med arbeid. Ingen skal gå ut på dato. Derfor vil Arbeiderpartiet gjøre det enklere å få kompetansepåfyll og senke terskelen for læring hele livet. Det skal legges bedre til rette for desentraliserte studier, etter- og videreutdanning og opplæring i bedrift. På denne måten øker vi kompetansen og skaper større verdier, samtidig som vi inkluderer flere i arbeidslivet og forebygger utenforskap.

Arbeiderpartiet vil blant annet:

-Kutte 55 prosent av de norske klimagassutslippene målt mot 1990 innen 2030, som en del av våre forsterkede mål under Parisavtalen. Denne forpliktelsen gjelder hele økonomien og alle sektorer og klimagasser. Norge skal oppfylle denne forpliktelsen i samarbeid med EU i tråd med klimaavtalen mellom Norge, EU og Island. I 2050 skal Norge være karbonnøytralt.

-Øke CO2-avgiften frem mot 2030 slik at Norges klimamål nås. Økningen skal skje gradvis. Effekten på bensin- og dieselprisene skal reduseres og veibruksavgiften geografisk differensieres for å sikre at utslippskutt fra transport er sosialt og geografisk rettferdig. Dette skal sikre at effekten på pumpeprisen blir begrenset.

-Øke støtten til satsinger som karbonfangst, havvind, hydrogen, batteriteknologi, bioøkonomi og grønn skipsfart, blant annet gjennom å gjennomføre en skattereform slik at det blir mer attraktivt å investere i klimavennlige næringer.

-Bygge ut ladestasjoner for elbil i hele landet.

-Staten skal bidra med inntil 70 prosent av utbyggingskostnadene i store kollektivprosjekter i og rundt de største byene.

-Bruke offentlige anbudsprosesser og andre regionale- og statlige støtteordninger til å sørge for flere arbeidsplasser gründervirksomhet, knoppskyting, og utvikling i eksisterende næringsliv.

-Satse på fangst, bruk og lagring av CO2(CCS), og stille krav som gir ringvirkninger for norsk næringsliv, og sørge viere utvikling av en CCS-industri i Norge.

-Inngå klimapartnerskap med særlig utsatte næringer for å hjelpe dem med en rask og effektiv omstilling til nullutslippsløsninger.

-Tiltrekke oss nye private og offentlige virksomheter, ved et enda bedre samarbeid på tvers av kommunene våre og fylkeskommunen.

-Sikre Universitetet i Sør-Øst Norge gode rammebetingelser, slik at de kan fortsette sitt tette samarbeid med næringslivet.

-Sikre gode statlige og regionale støtteordninger for å sikre gode rammebetingelser for både gründere og knoppskyting i eksisterende næringsliv. Sikre jevnere fordeling av statlige og regionale arbeidsplasser i hele Vestfold

Nå haster det med å få på plass en ny politikk der vi i fellesskap legger til rette for at vi kan utnytte disse mulighetene til å skape flere jobber!